In
januari'97 heb ik mijn eerste mini gekocht: een
gedeeltelijk geschuurde blauwe carrosserie ('79),
2 deuren in de spuitplamuur, een splinternieuwe
set machtige 13 duims minilights met Yoko sloefen
en brede kappen. Het was de eerste mini te koop
waarik naar ging zien, en mijn beslissing was snel
genomen.
Een vijftal maanden daarna reed ik zo fier als een
gieter rond: ferrari rood met een wit dakske,
blinkende zwarte wielkappen, een nieuwe
radiatorgrille en een 1340. Na Southern Mini Days
dat jaar - tussen de (nog verse) koeiedinges - heb
ik mijn vliegmachientje toen getrakteerd op een
Hi-Lo kit en Spax.
Vermits de 1340 al eens kuren had, heb ik dat jaar
maar aan 2 evenementen zelf kunnen deelnemen: Mini
Rit Vlaanderen (de dagdaarvoor staken de deuren
pas in de mini) en Southern Mini Days. Na die
meeting kreeg de mini nog maar eens kuren,
waardoor ik eind augustus op een meeting besloot
om nog een tuuteke bij te kopen: een kanariegeel
schatje met 2 zwarte streepkes en een
luchthapperke.
Mijn redenering ging als volgt: Wanneer mijn
"grote mini" (de rode) niet zou rijden,
kon ik de "kleine" (gele dus) nemen, om
alzo toch nog aan ritten en meetings te kunnen
deelnemen.
Vanwaar nu het onderscheid grote en kleine mini:
in mijn favoriet (de rode) stonden enkel 3 klokken
in de midden en een aparte toerenteller op het
stuurhuis; de gele had een houten dashboard
waardoor hij binnenin kleiner leek, en reed op
"smalle" twaalfduimerkes.
De volgende 2 jaren ben ik met glans geslaagd in
die opzet: wanneer mijn favoriet het niet deed,
nam ik gewoon de gele en kon ik met een gerust
hart de meetings afschuimen. Zo heeft de gele mini
na bijna een half jaar stilgestaan te hebben eens
moeten rijden naar Southern Mini Days, met als
resultaat dat sinds het rondcrossen op dat terrein
het lampje van de oliedruk bleef branden onder de
2000 rpm. Op diezelfde meeting ben ik toen 3de
geworden bij de db contest: bij 6500 rpm (de
krukas wou niet sneller) pufte mijn kanarie de
volle 129,8db.
Die 2 jaren met 2 mini's waren ook de jaren van
het experimenteren met nokkenassen, het overbouwen
van motors en de gedachte om een 2 liter GSI van
Opel in een mini te monteren. Hiervoor zijn wel
zelfs speciaal de plas overgestoken om een mini
van 1966 te kopen (voor foto's hiervan zie
"schoendoos").
In de zomer van '99 had ik eens geprobeerd om een
andere nokkenas in de metro motor van mijn rode
mini te steken (de 1340 was toen al lang naar de
haaien). Vermits ik die motor niet goed afgesteld
kreeg, besloot ik dan maar om er terug de oude
nokkenas in te steken.
Toen ik na een proefritje de motor terug stil
legde, bleef het vliegwiel nog effe nadraaien over
de krukas).
Op dat moment had ik nog een goed uur de tijd om
naar huis te rijden, te douchen, te eten en terug
naar Mechelen te rijden want wij gingen toen met
de miniclub naar de autocinema.
Ik met mijn niet meer al te beste humeur de
kanarie ingesprongen, bij het oprijden(!) van de
autostrade moeten remmen voor een zondagsrijder en
... geen remmen meer. Dan maar voortgereden zonder
remmen, thuis snel gegeten, mezelf verfrist en dan
maar terug naar de garagebox (toen nog in
Mechelen, dus ik heb dat uur een goede 50km
gereden met enkel een handrem). In de garagebox
zag ik dat één van de twee remleidingen vlak
achter de rempomp waren afgebroken. Ik heb toen
tijdelijk die leiding dichtgenepen en ... ja
hoor ... ik was de gelukkige eigenaar van een
kanarie zonder remmen op de achterwielen, dus dat
viel eigenlijk nog wel mee.
Diezelfde avond nog is het idee in mij opgekomen
om de hele boel te verkopen, het Opel GSI project
af te blazen en mezelf een 40 te bestellen. Mini @
40, IMM en Mini In The Park heb ik nog wel met de
gele "bezocht", hetgeen mij 8 liter olie
gekost heeft omdat ik speciaal terug naar
Antwerpen moest om 3,5 dagen te komen werken ...
Sinds 2 september 99 heb ik een MPI'tje (diezelfde
avond nog een cruise meegereden) en ... al roest
ontdekt. Moest ik toen geweten hebben wat ik nu
weet, had die 40 er nooit gekomen en had ik wel
met de rode en de gele mini verder gereden.
Daar zat ik dan: een 40, niks geen gesleutel
behalve een andere uitlaat, Hi-Lo's en Spax (want
die standaard rode zeepkistendemperkes waren me
niet praktisch genoeg om af te stellen).
Na een goed jaar begonnen de sleutel- en de
ik-doe-lekker-mijn-goestingmicrobe weer aan me te
vreten ... en toen heb ik de moke gekocht.
Ondertussen gekend als de Milka.
Een half jaar later de moke toch maar rap effe op de
baan gezet (de gekende wirwar aan draden
toegevoegd en effe langs de technische controle
gepasseerd) en meegereden met de recordpoging in
Drimmelen. Sindsdien heb ik met de moke al aan
meer ritten en meetings
deelgenomen dan met de 40, gewoon omdat het hier
altijd zo'n goed weer is. Ik heb de 40
uiteindelijk verkocht omdat ik er toch niet veel
mee reed en slaag er ondertussen in om zefs meer
kilometers te rijden met de Portugese Moke (aka
Backup-Moke) welke ik in 2007 gekocht heb omdat
de Milka af en toe vindt dat hij een adempauze
nodig heeft en ik bij mooi weer de Portugese
Moke al eens gebruik om de wekelijkse
boodschappen te gaan doen.
In 2015 is de Milka eindelijk tot aan de Noordkaap geraakt na een fantastisch IMM in Zarasai. Ik had dit doel al enkele jaren voor ogen en in 2015 is het er dan toch van gekomen tijdens een mooie reis van 6 weken.